Jak budować odporność

Co roku jesienią liczba pacjentów szukających w aptekach środków przeciw objawom przeziębienia i grypy gwałtownie wzrasta. Prosty stąd wniosek, że w tym czasie i farmaceuci – narażeni na częstszy kontakt z przeziębionymi – częściej mogą chorować. Dlatego warto już dziś wzmocnić swój układ odpornościowy.

2487548-przeziebienie-grypa-choroba-643-482

Objawy ostrej infekcji górnych dróg oddechowych, czyli przeziębienia, wywołuje około 200 antygenowo odmiennych wirusów. Do rozwoju infekcji najczęściej przyczynia się jednak 5 ich typów – rhinowirusy w 15-40%, kornawirusy – w ok. 14%, wirusy RSV i wirus grypy rzekomej – w ok. 3%, oraz adenowitusy. Wirus grypy stanowi przyczynę infekcji przeziębieniowych w około 9% przypadków. Zaledwie 2-10% chorób przeziębieniowych powodują bakterie, przy czym są nimi głównie paciorkowce wywołujące anginę. Istnieje prawdopodobnie wiele niezidentyfikowanych dotychczas czynników etiologicznych przeziębienia, w wielu bowiem przypadkach po wykonaniu licznych badań zmierzających do ustalenia czynnika sprawczego, nie udaje się go ustalić.

Nie każdy choruje

Większość infekcji rozwija się u osób na nie podatnych. Istnieje mnóstwo stanów, opisanych przez literaturę medyczną, które sprzyjają rozwijaniu się nieżytu górnych dróg oddechowych. Należą do nich m.in. ogólne przemęczenie, stres, nieprawidłowe odżywianie, choroby (cukrzyca, przewlekłe choroby układu oddechowego i układu sercowo-naczyniowego, choroby nowotworowe, otyłość, niedożywienie, depresja), a także mała ilość ruchu, przebywanie w pomieszczeniach klimatyzowanych, źle wentylowanych.

Dwa rodzaje profilaktyki

W profilaktyce ostrych chorób infekcyjnych dróg oddechowych (podobnie jak w przypadku wszystkich chorób infekcyjnych), możemy mówić o profilaktyce swoistej i nieswoistej. Profilaktyka swoista to szczepienia ochronne, zapewniające odporność przeciwko konkretnej infekcji. Profilaktyka nieswoista w przypadku przeziębienia polega natomiast przede wszystkim na unikaniu czynników wywołujących schorzenie.

Spacery i ubiór „na cebulkę”

z12911925Q,Izolacja-na-cebulke

Na odporność organizmu duży wpływ ma przede wszystkim zdrowy styl życia. Ważna jest aktywność fizyczna (właściwie dobrane i wykonywane ćwiczenia), spacery, odpowiednia ilość snu, dobre odżywianie (prawidłowa, zbilansowana, bogata w owoce i warzywa dieta), picie dużej ilości płynów, unikanie stresu, regularny wypoczynek.

Spacery są zalecane niezależnie od pogody – czy to słonecznej, czy deszczowej. Warto jednak pamiętać o ubiorze dostosowanym do aktualnych warunków pogodowych – dlatego lekarze preferują ubiór „na cebulkę”.

Przeziębienie często jest skutkiem wychłodzenia organizmu, zwłaszcza w wyniku jednoczesnego przemoczenia, bywa też skutkiem przegrzania i następującego potem wychłodzenia. Posiadanie kilku warstw ubrań na sobie pozwala na bieżąco reagować na zmiany temperatur – coś zdejmować, coś zakładać. Poszczególne warstwy ubrań, nawet cienkich koszulek i bluzeczek, są lepszym środkiem izolacyjnym niż jeden gruby sweter. Zimą należy pamiętać nie tylko o szaliku i rękawicach, ale także o czapce, gdyż przez głowę tracimy bardzo dużo ciepła.

Absolutnie przeciwwskazane jest picie alkoholu w czasie wychłodzenia organizmu. Rozszerza on naczynia krwionośne, dając jedynie pozorne uczucie ciepła. Jeśli dojdzie do zmarznięcia i przemoczenia, warto szybko wysuszyć się i przebrać, a zmarznięte i przemoczone stopy wymoczyć w ciepłej wodzie z dodatkiem olejku eterycznego, np. herbacianego, przez 10-12 minut. Można również odpocząć w łóżku, pamiętając, że zmęczenie sprzyja rozwinięciu się infekcji.

Odpowiednia dieta i mało stresu

5674611-warzywa-i-owoce-643-477

Jeśli pogoda jest bardzo brzydka – deszczowa i na dodatek wietrzna – i większość czasu przebywamy w pomieszczeniach zamkniętych, należy pamiętać o regularnym ich wietrzeniu.

W przeziębieniowej profilaktyce nieswoistej zalecane jest także picie dużych ilości niegazowanej wody mineralnej oraz herbatek owocowych (z dzikiej róży, tarniny, owocu maliny, borówki, ostrężyny, rokitnika, czarnej porzeczki, dzikiego bzu, melisy, mięty, ziela jeżówki), co pozwala na prawidłowe nawodnienie organizmu i ułatwia eliminację niepotrzebnych i szkodliwych związków. Wskazane jest także stosowanie dobrze zbilansowanej diety. Do jadłospisu dobrze jest wprowadzić pokarmy, które mają działanie potencjalnie zapobiegające przeziębieniom – cebulę, czosnek, chrzan, owoc czerwonej papryki (cenne źródło witaminy C i karotenu), natkę pietruszki.

Od dawna wiadomo, że na dobrą odporność organizmu duży wpływ ma unikanie stresu lub ograniczanie jego wpływu. Stres powoduje bowiem zwiększoną produkcję i wydzielanie katecholamin oraz kortykosterydów, które w wyniku wpływu immunosupresyjnego zwiększają podatność na infekcje. Istnieje wiele metod pozwalających na zwalczanie skutków stresu – techniki relaksacji, aktywne uprawianie sportów, stosowanie preparatów ziołowych i wiele innych.

Dla prawidłowego funkcjonowania układu obronnego organizmu bardzo duże znaczenie ma odpowiednia ilość snu (co najmniej 7 godzin na dobę u dorosłych i co najmniej 9 godzin u dzieci) oraz wypoczynku (najlepszy jest aktywnie spędzony urlop).

About

View all posts by

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *